Seul iz pera mladog inženjera

old_vs_modern
Autor teksta i fotografija: Petar Jagustin

Krajem prošle godine imao sam priliku prvi put u životu otići negdje izvan granica Europe, točnije u Aziju – u Seul, glavni grad Južne Koreje!

Seul, Korea

Kad sam ušao u avion u Frankfurtu, sjeo sam do prozora, a do mene je sjeo sredovječan muškarac. Čovjek je odmah zaspao, a ja sam razgledavao Frankfurt kroz prozor aviona u polijetanju. Vrlo brzo smo se uzdignuli iznad oblaka, uzeo sam nekakve prospekte ispred sebe i razgledavao ih. Nakon petnaestak minuta, Korejac do mene se počeo ritati, odvezao se i počeo se bacati na mene. Drmao sam ga i vikao mu: „Wake up! Wake up!“ no uzalud. Čovjek se nije probudio nego je počeo trčati po avionu te se sudarao s drugim ljudima, a svi su zapanjeno gledali incident. Osoblje aviona ga je svladalo te su mi rekli kasnije da je vrlo vjerojatno pod utjecajem lijekova. Let je bio dug, oko 12 sati. Kad smo sletjeli, bilo je rano popodne i osjećao sam jet lag. Bio sam umoran, ali me grad toliko impresionirao da nisam mislio na umor.

U Seulu je sve organizirano. Odmah pri iskrcavanju iz aviona, izgubio sam ekipu, no znao kamo trebam ići. Nije bilo mjesta za paniku. Na aerodromu svi izvrsno govore engleski. Visokoobrazovani Korejci također govore engleski ali s lošim izgovorom. The funniest thing bilo je njihovo pismo! Haha! Kad sam gledao što piše na menijima restorana i kafića i na brojnim natpisima po gradu, suosjećao sam s nepismenima.

pismo_korea

Seul je jako velik. Prema Wikipediji, to je drugo najveće metropolitansko područje na svijetu, prvo na svijetu je Tokyo. U prosjeku vam treba gotovo 2 sata ako trebate putovati podzemnom željeznicom s jednog na drugi kraj cijelog metropolitanskog područja. Gradom dominiraju široke avenije i visoki neboderi.

U gradu često nastane krkljanac ako se vozite autom. Zato smo ekipa i ja odlučili putovati podzemnom. U gradu nema baš puno parkova, ali je zrak čist kao da ste u prirodi. Inače, Korejci voze hibride s niskom emisijom ispušnih plinova. Inače, Korejci vole biti up to date. Uvijek vole imati najnoviji model automobila, ali i drugih tehnoloških ostvarenja kao što su smartphonei, tableti… Kada se voze podzemnom i kada šetaju ogromnim gradom, Korejci ubijaju vrijeme surfajući internetom na svojim mobilnim uređajima. Gotovo se nitko nikada ne dosađuje!

seul8

Posjetio sam jednu veliku tržnicu elektronikom u Seulu i tamo gotovo sve izgleda kao novo, a zapravo je malo toga novo. Gotovo sva roba je rabljena. Kada im dosadi najnoviji model, recimo tableta, daju ga na prodaju na tržnicu. Tamo se može kupiti za mnogo manje novca, a izgleda kao novo!

Korejci nigdje ne mogu bez primjene elektronike, pa su tako sve ulice i zgrade ukrašene svjetlucajućim natpisima i reklamama. Toliko svjetla i blještavila još nisam vidio. Ponekad, doduše, i pretjeraju. Ulice su pune restorana, kafića i noćnih klubova. Sve blješti i, naravno, u svakom lokalu dostupan je besplatan wi-fi da se netko slučajno ne bi dosađivao.

subway_light
Poseban odlomak mora se dati korejskom objedu! Mnogo je toga tamo slično kao i kod nas, ali korejski objed sasvim je druga priča. Postoje mnoge varijante objeda. Od gotovo identičnog europskog do nama egzotičnog – sjedeći na podu, sa štapićima u rukama i roštiljem nasred stola na kojem se stalno nešto kuha i iz njega nešto uzima i stavlja…
lunch

Nekoliko puta smo s Korejcima jeli na podu i to mi nije baš bilo ugodno. Kada se uđe u restoran gdje se jede na podu, na ulazu se odmah mora izuti. Nakon toga osoblje vam ponudi odgovarajući niski stol za koji se sjedne kao u turski sjed. Na stolu se nalazi nekoliko roštilja, ovisno o tome za koliko je osoba stol namijenjen. Kad se sjedne za stol, osoblje odmah pred vas stavi priloge i začine i nakon toga vas pita što biste za glavno jelo. U spomenutoj varijanti s roštiljima, obično se naručuje sirovo meso i svježe povrće. Kad vam konobar donese i stavi na stol, povremeno štapićima uzimate komade mesa i povrća i stavljate u lonac u kojem se to sve kuha ili peče. Dok se prva tura ne skuha, jedan drugome u čašicu povremeno natoče blagu rakijicu i svi zajedno nazdravljaju. Rakijica se toči i za vrijeme jela. Uz hranu za stolom ima mnogo priče i smijeha. Korejci se dosta vole opuštati i zabavljati. To me je ugodno iznenadilo. Nema kukanja kao kod nas. Često smo objedovali s Korejcima i naučio sam nekoliko fraza koje valja reći iz pristojnosti. Do sada sam sve zaboravio osim jedne: kada vas netko počasti i kada se želite zahvaliti, kažete: „감사합니다!“. Izgovara se otprilike: „Kamđa hamida!“

slanina

Korejska hrana je specifičnih okusa i mirisa. Takve okuse i mirise još nisam osjetio u životu. Od okusa dominira ljuto i slatko. Više sam bio za ljutu varijantu jer mi se sladunjavo meso nije svidjelo. Bilo je tu i čudnovate hrane poput prženih buba. Vidio sam dosta restorana sa živim morskim organizmima koji plivaju u akvarijima u izlogu i čekaju da budu ubijeni ili živi pojedeni.

openess

Korejci su dosta otvoreni prema drugim kulturama i svjetonazorima. Dosta ih privlači europska kultura. Imaju mnogo putopisnih, zabavnih i drugih televizijskih emisija u kojima prikazuju nešto iz Europe. Iako su često podvrgnuti prijetnjama iz vladajuće garniture sjevernih susjeda, južni Korejci se ne doimaju opterećenima zbog toga.